-
Atviras kodas: PILIETIS
2011-2013 m. įgyvendinto projekto tikslas – didinti mokinių motyvaciją ir galimybes patiems inicijuoti aktyvaus pilietinio dalyvavimo veiklas, o pedagogams suteikti reikalingų kompetencijų moksleivių pilietiškumui ugdyti. Viso projekto metodika remiasi neformaliojo ugdymo principais.
Per pirmuosius metus visos Lietuvos vyresniųjų klasių moksleiviai buvo kviečiami burtis į komandas, įvardinti aktualią savo aplinkos problemą, sugalvoti efektyvų planą problemai išspręsti ir tą iniciatyvą įgyvendinti. Moksleiviams ir mokytojams šį darbą palengvino projekto ekspertų parengtos metodinės rekomendacijos. Taip pat buvo vykdoma pilietinės problematikos viešinimo kampanija, kuri motyvavo moksleivius kelti ir įgyvendinti iniciatyvas. Įpusėjus projektui ir moksleiviams įgyvendinus iniciatyvas, buvo atlikta pilietinių iniciatyvų metu iškeltos problematikos, naudotų metodų bei priemonių analizė, kuria remiantis projekto ekspertai parengė metodinę priemonę. Metodinė priemonę papildė kompaktinė plokštelė su daugybe praktinių pavyzdžių. Projekto metu mokytojai iš skirtingų Lietuvos regionų turėjo galimybę dalyvauti mokymuose (seminarų cikluose), kuriuose buvo aptariamos aktyvaus pilietiškumo ir pagarbos įvairovei temos.
Lygių galimybių plėtros centras buvo ataskingas už seminarų ciklo pagarbos įvairovei tema mokytojams parengimą ir pravedimą. Tai pat koordinavo metodikos rengimą.
Projektą įgyvendino neformaliojo švietimo asociacija „Jaunimo akademija“ kartu su Lygių galimybių plėtros centru, VšĮ „Europos namai“, Lietuvos suaugusiųjų švietimo asociacija ir VšĮ „Profat“.
Projektas finansuotas pagal 2007–2013 m. Žmogiškųjų išteklių plėtros veiksmų programos 2 prioriteto „Mokymasis visą gyvenimą” įgyvendinimo VP1-2.2-ŠMM-10-V priemonę „Neformaliojo švietimo paslaugų plėtra”.
-
Įvairialypė diskriminacija aukštojo mokslo institucijose
Lygių galimybių plėtros centras atliko tyrimą „Įvairialypė diskriminacija aukštojo mokslo institucijose“. Jis atskleidė, kad Lietuvos aukštosiose mokyklose plačiausiai paplitusios patyčios dėl lyties ir lytinės orientacijos tiek tarp studentų, tiek tarp dėstytojų. Tyrimas buvo pristatytas Lietuvos studentų sąjungos konferencijoje „Įvairialypė diskriminacija aukštajame moksle ir žmogaus teisės“, kuri įvyko Vilniuje 2011 m. birželio mėn.
Tyrime dalyvavo 20-ties Lietuvos universitetų ir 19-kos kolegijų studentai. Tyrimo rezultatai reprezentuoja 182 081 studentą. Tyrimą vykdė Lietuvos studentų sąjunga bendradarbiaujant su Lygių galimybių plėtros centru bei tyrimų bendrove „Socialinis informacijos centras“.
Naujausi tyrimo rezultatai parodė, kad diskriminacines patyčias nuolat patiria nuo 39,4 proc. iki 76,8 proc. aukštųjų mokyklų studentų. Daugiausiai patyčių patiriama dėl asmens lyties ir lytinės orientacijos. Nuo 12,9 proc. iki 49,9 proc. tyrimo respondentų teigė, kad yra girdėję aukštosios mokyklos dėstytojų, sakančių pašaipių replikų. Dėstytojų diskriminacinės patyčios dažniausiai skiriamos moterims (49,9 proc.). Tyrime tarp bakalauro ir magistro studentų atsakymų statistinių skirtumų neaptikta.
Seksizmą tyrime studentai įvardija, kaip normalų reiškinį, o žeminančią aplinką jaunuoliai linkę suvokti, ne kaip diskriminacinę, bet kaip tinkamą. Tokia situacija tik įrodo, jog egzistuoja akademinės bendruomenės sistemiško ugdymo stoka.
Veiksmingiausias receptas diskriminaciją aukštajame moksle mažinti yra visapusiškas aukštųjų mokyklų bendruomenės švietimas, vertybių formavimas bei nuolatinė situacijos analizė. Akcentuotina ir tai, jog tyrimo respondentai pasisakė dėl specialių komisijų steigimo aukštosiose mokyklose, kurios būtų atsakingos už bendrosios situacijos stebėseną, (galimų) diskriminacinių situacijų skundų nagrinėjimą.
Tyrimo pagrindu parengtas ir išleistas leidinys „Įvairialypė diskriminacija aukštojo mokslo institucijose“.
Tyrimą užsakė Lietuvos studentų sąjunga. Tyrimo įgyvendinimą rėmė Nyderlandų Karalystės ambasada Vilniuje ir Nyderlandų Karalystės užsienio reikalų ministerija.
-
Sisteminis lyčių aspekto integravimas valstybės valdyme
Šio projekto tikslas – didinti tarpministerinės moterų ir vyrų lygių galimybių komisijos narių bei valstybės tarnautojų, dalyvaujančių ministerijų politikos formavime, supratimą apie lyčių aspekto integravimą bei didinti jų profesines žinias ir kompetencijas šioje srityje. Projekto rengėjai pasiūlė priemonių rinkinį, skirtą lyčių aspekto integravimo skatinimui nacionalinėje politikoje, paremtą žinių gilinimu, priemonių kūrimu bei žinomumo didinimu.
Projekto metu buvo sukurtas ir išbandytas valstybės tarnautojams skirtas lyčių aspekto integravimo mokymų modulis. Išsamios lyčių aspekto integravimo žinios bei kompetencijos buvo suteiktos 40 valstybės tarnautojų. Priemonė lyčių aspekto integravimui buvo sukurta, publikuota ir padalinta visoms ministerijoms bei jų informacijos centrams. Be to, mažiausiai 1000 valstybės tarnautojų gavo informaciją apie lyčių aspekto integravimą, susipažinę su interaktyvaus pobūdžio priemonėmis apskritojo stalo diskusijų metu bei interneto svetainėse. Informacija apie sisteminio lyčių aspekto integravimo svarbą valstybės valdyme buvo nukreipta į aukščiausią sprendimus priimančių pareigūnų lygį.
Projekto metu buvo sukurtas ir įgyvendintas mokomųjų seminarų ciklas, kurio metu buvo supažindinama su esminėmis lyčių aspekto integravimo sąvokomis, įgyvendinimui skirtais politikos instrumentais bei metodais poveikiui vertinti ir stebėti. Mokymų metu buvo pasitelktos ES ekspertinės žinios.
Pagrindinės projekto veiklos:
- Lyčių lygybės politikos dokumentų bei programų kritinė įvaizdžio formavimo analizė (angl. critical frame analysis). Šios analizės tikslas – didinti valstybės tarnautojų jautrumą lyčių lygybės politikos nuoseklumui (arba nenuoseklumui) ir jo poveikiui valstybės valdymo kokybei. Analizės išvados buvo naudojamos valstybės tarnautojų mokymams.
- Valstybės tarnautojų grupės dalyvavo mokymų cikle, kurio metu buvo suorganizuotos keturios mokymų sesijos (po dvi dienas). Tam, kad mokymų dalyviams būtų lengviau įtvirtinti praktines lyčių aspekto integravimo kompetencijas, po kiekvienos sesijos buvo skiriami namų darbai (nedidelės apimties tyrimas jų darbo aplinkoje).
- Sukurta ir publikuota priemonė lyčių aspekto integravimui. Šioje priemonėje pateikta informacija apie esmines lyčių aspekto integravimo sąvokas bei problemas, apie lyčių lygybės politikos dokumentų kūrimo ir poveikio vertinimo bei stebėsenos metodologija.
Projektą įgyvendino Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba kartu su Lygių galimybių plėtros centru. Projektas finansuotas pagal ES užimtumo ir socialinio solidarumo programą PROGRESS (2007–2013).
-
Mokykla visiems II: Atviro dialogo link
2011-2012 m. įgyvendintu projektu buvo siekiama stiprinti pasitikėjimo santykius tarp Lietuvos visuomenės ir trečiųjų
šalių piliečių, vykdant veiklas didžiųjų Lietuvos miestų mokyklose, formuoti gebėjimą prisitaikyti prie įvairovės nuo ankstyvo amžiaus, kuomet susiformuoja pagrindiniai stereotipai, ir skatinti kitų kultūrų pažinimą, kultūrinį dialogą ir pritarimą integracijai
mokyklose.Projekto veiklos:
- Pažintinis vizitas į Daniją su tikslu susipažinti kaip Danijoje vyksta migrantų integracijos programos, projektai ir kitos iniciatyvos. Vizito metu buvo aplankytos Danijos valstybinės institucijos ir nevyriausybinės organizacijos ir pasidalinta Danijos patirtimi, geromis praktikomis ir išmoktomis pamokomis. Danijoje aplankytos Imigracijos ir Integracijos Ministerija, Danijos pabėgėlių centras, Danijos žmogaus teisių institutas, Amnesty international, Danijos moterų fondas ir trys vidurinės mokyklos Kopenhagoje.
- Mokomųjų seminarų ciklas 60 mokytojų iš 10 Lietuvos mokyklų (Klaipėdos, Kauno, Kupiškio, Panevėžio, Šėtos ir Vilniaus).
- Sąmoningumo kėlimo kampanijos ir metodiniai užsiėmimai 10 Lietuvos mokyklų.
- Metodinės tarpkultūrinio ugdymo priemonės: 2 stalo žaidimai, skirti kultūrų įvairovės ugdymui jaunesnio ir vyresnio amžiaus moksleiviams.
- Kultūrų dialogo forumas.
- Radijo kampanija multikultūrinio ugdymo tema.
Projekto partneris: Socialinės partnerystės fondas „Magnum Bonum“. Projekto rėmėjas: Europos fondas trečiųjų šalių piliečių integracijai.